Vrei sa-ti faci o firma (SRL-D)? Nu stii pasii care trebuie urmati? In acest articol vei gasi toate informatiile de care ai nevoie.
Pasul I
Registrul Comertului – Rezervare nume firma
durata eliberare – 30 minute, cost – 0 RON
1. Te adresezi la Oficiul Registrului Comertului din orasul viitorului sediu social.
Aici (www.onrc.ro) vei gasi informatii despre adrese, telefoane si program de lucru.
2. Trebuie sa stabilesti 3 variante de nume de firma.
Aici (baza de date cu firme) poti verifica daca deja exista numele dorit, iar aici (ghid nume firma) poti afla cum trebuie sa fie numele ales.
3. Actele necesare:
- buletin in original
- cerere tip (pe care o poti lua de la biroul de informare initiala sau o poti descarca de aici si sa o completezi cu datele tale)
Pasul II
Act Constitutiv firma
durata – 0 zile, cost – 0 RON/contra cost (daca se face la notar)
La pasul urmator ai nevoie de Actul Constitutiv al firmei.
Acesta poate fi facut:
- acasa (descarca de aici modelul, redacteaza-l cu datele firmei tale) sau
- poti apela la serviciile unui notar.
Pentru tehnoredactare ai nevoie de urmatoarele informatii:
- stabilirea codurilor CAEN (aici ai toate informatiile necesare pentru a alege corect codurile CAEN)
- rezervarea de nume
- date asociat/asociati
- date administrator
Pasul III
Contract de comodat sau de inchiriere
durata – 0 zile, cost – 0 RON/contra cost (daca se face contract de inchiriere)
Dupa cum s-a specificat la pasul I, firma are un sediu social. In acest caz ai nevoie de un contract de comodat (iata un model) sau de un contract de inchiriere.
Pasul IV
Aviz de infiintare sediu social de la Asociatia de proprietari/locatari
durata eliberare – X zile (depinde de prezenta vecinilor), cost – 0 RON
Iata documentul pe care il poti tipari si completa cu datele necesare.
Pasul V
ANAF – obtinere certificat sediu social
durata eliberare – 5 zile lucratoare, cost – 4 RON
1. Te adresezi la Administratia Finantelor Publice din orasul/sectorul viitorului sediu social.
Aici (www.anaf.ro) vei gasi informatii despre adrese, telefoane si program de lucru.
Programul pentru municipiul Bucuresti este urmatorul:
- Luni, Marti, Joi, Vineri intre orele 8.30 – 16.30
- Miercuri intre orele 8.30 – 18.30
2. Actele necesare:
- buletin in original si o copie xerox
- cerere tip (pe care o poti lua de la ei sau o poti descarca de aici si sa o completezi cu datele tale)
- rezervare nume firma
- act de vanzare-cumparare imobil si 1 copie xerox
- contract de comodat (2 originale)
- act constitutiv firma
- 4 timbre fiscale a cate 1 Leu (se cumpara de la posta)
Pasul VI
Notar – Declaratie ca indeplinesti conditiile pentru a detine calitatea de Asociat/Asociat Unic/Administrator
durata eliberare – 0 zile, cost – 37 RON (depinde de notar)
Declaratia/declaratiile (in cazul mai multor asociati) data/date pe propria raspundere, dupa caz, de catre fondatori/administratori/cenzori sau persoane fizice reprezentante ale persoanei juridice numita administrator sau cenzor, din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestor calitati
Pasul VII
Banca – depunere capital social
durata – 0 zile, cost – 200 RON + comision banca
1. Actele necesare:
- buletin in original (copia se face la Banca)
- act constitutiv
- rezervare nume firma
Pasul VIII
Registrul Comertului – constituire/inregistrare fiscala firma
durata – 4 zile calendaristice, cost – 1 RON (dosar cu sina)
1. Te adresezi la Oficiul Registrului Comertului din orasul viitorului sediu social.
Aici (www.onrc.ro) vei gasi informatii despre adrese, telefoane si program de lucru.
2. De la biroul de informare initiala ti se da o cerere, o anexa si o declaratie care trebuie completata.
3. Actele necesare:
- dosar cu sina
- buletin in original, o copie xerox
- cerere tip (pe care o poti lua de la biroul de informare initiala sau o poti descarca de aici si sa o completezi cu datele tale)
- anexa 1 (pe care o poti lua de la biroul de informare initiala sau o poti descarca de aici si sa o completezi cu datele tale)
- declaratie model 2 (pe care o poti lua de la biroul de informare initiala sau o poti descarca de aici si sa o completezi cu datele tale)
- rezervare nume firma
- act constitutiv (original – pasul II)
- specimen de semnatura (se face la ei – gratuit sau la notar) document
- contract de comodat/inchiriere (original)
- actul de proprietate al spatiului (copie)
- aviz asociatia de proprietari/locatari (pasul IV)
- certificat emis de administratia financiara care certifica faptul ca pentru imobilul cu destinatie de sediu social nu a fost inregistrat un alt document ce atesta instrainarea dreptului de folosinta asupra aceluiasi imobil, cu titlu oneros sau gratuit (pasul V)
- documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social, inregistrat la adninistratia financiara in circumscriptia careia se situeaza imobilul cu destinatie de sediu social
- declaratia/declaratiile (in cazul mai multor asociati) data/date pe propria raspundere, dupa caz, de catre fondatori/administratori/cenzori sau persoane fizice reprezentante ale persoanei juridice numita administrator sau cenzor, din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestor calitati (vezi pasul VI)
- declaratia/declaratiile (in cazul mai multor asociati) data/date pe propria raspundere, de catre fondatori, din care sa rezulte ca anterior datei inmatricularii societatii in registrul comertului nu a mai detinut si nu detine calitatea de actionar, asociat sau membru al organelor de conducere din cadrul unei intreprinderi constituite in spatiul economic european (document)
- dovada privind efectuarea varsamintelor aporturilor subscrise de asociati la capitalul social (pasul VII)
- cateva declaratii completate la ghiseul de depunere
Daca nu se opteaza pentru inregistrare platitor TVA, atunci un SRL-D se poate face in:
DURATA: 13 zile calendaristice, COST: 262 RON
Pasul IX
Banca – deschidere cont firma
durata – 0 zile, cost – 0 RON
1. Actele necesare:
- buletin in original (copia se face la Banca)
- act constitutiv
- rezervare nume firma
- certificat constatator
- declaratii si cereri-tip specifice bancii (se completeaza pe loc)
- stampila firma
- contract de comodat/inchiriere (original)
- actul de proprietate al spatiului (copie)
Pasul X
Punerea la evidenta
durata – 0 zile, cost – 0 RON
In termen de 10 zile lucratoare de la infiintare, microintreprinderea “S.R.L. – D.” trebuie sa notifice prin posta electronica oficiul teritorial pentru intreprinderi mici si mijlocii si cooperatie, denumit in continuare O.T.I.M.M.C., al Agentiei in a carui raza teritoriala isi are sediul, in vederea luarii in evidenta.
1. Actele necesare:
- copie buletin
- copie certificat de inregistrare de la Registrul Comertului
- copie Certificat Constatator
- copie Rezolutie
- notificare
Toate aceste acte se scaneaza si se trimit prin posta electronica. Pentru Bucuresti, adresa este: oficiuploiesti@aippimm.ro
Pasul XI
ANAF – Inregistrare platitor in scopuri de TVA
durata – 15 zile lucratoare oficial (dar, dureaza 25 zile lucratoare), cost – 0 RON
1. Te adresezi la Administratia Finantelor Publice din orasul/sectorul sediului social.
Aici (www.anaf.ro) vei gasi informatii despre adrese, telefoane si program de lucru.
Programul pentru municipiul Bucuresti este urmatorul:
- Luni, Marti, Joi, Vineri intre orele 8.30 – 16.30
- Miercuri intre orele 8.30 – 18.30
2. Actele necesare:
- copie legalizata dupa buletinul administratorului/administratorilor
- declaratia de mentiuni – formularul 010 (o poti descarca de aici)
- anexa la declaratia de mentiuni prevazuta de O.M.F.P. 1984/2011 (Anexa 1, listata, obtinuta din programul de asistenta (vezi aici) si de un fisier in format “.xml” cu numele codului fiscal – ex.: 3166587.xml – trebuie si listat si pe suport magnetic)
- copii ale documentelor din care rezulta detinerea legala a spatiilor cu destinatie de sediu social/sedii secundare (acte de proprietate, contract de comodat, contract de inchiriere, etc)
- certificatul constatator emis de Registrul Comertului (in baza Legii nr. 359/2004, art 15, alin.1), din care rezulta ca persoana juridica indeplineste conditiile de functionare, sau nu desfasoara activitatile declarate la sediul social sau la sediile secundare
- stampila firma
- dosar cu sina
Etichete: act constitutiv, acte firma, acte necesare firma, acte srl-d, coduri CAEN, contract, costuri firma, cum faci firma, firma, inregistare tva, registrul comertului, srl-d, tva
Vai de viata mea …
Ma gandeam sa imi fac o firma, dar dupa ce am citit toate cele de mai sus , m-am razgandit.
Fantastic de stufoasa este legislatia de profil din Romania.
Parca statul lupta sa ii descurajeze pe oameni sa isi faca firme.
Ca sa aiba mai putini bani de colectat probabil.
Felicitari pentru articol E foarte bine structurat si logic.
Răspunde
Ea a răspuns:
Octombrie 6th, 2011 ora 21:42
Buna,
Multumesc pentru apreciere.
Da, este foarte stufoasa toata treaba cu firma.
)
Eu am incercat sa fac articolul cat mai simplu, exact pasii pe care i-am urmat ca sa fie facuta repede.
Cel mai mult dureaza TVA-ul, trebuie sa fac un UPDATE la articol, inregistrarea in scopuri de TVA este de 25 zile lucratoare (nu cum scrie in lege – 15 zile).
Daca nu optezi pentru inregistrarea in scopuri de TVA e foarte rapid si usor.
Răspunde
gaspar elena a răspuns:
Ianuarie 16th, 2012 ora 20:35
daca nu sunt platitor de tva mai trebuie sa urmez pasul xl; sa fac un drum la ANAF?
Răspunde
Ea a răspuns:
Ianuarie 24th, 2012 ora 23:44
Buna Elena,
Daca nu vrei sa fii platitor de TVA, nu este nevoie sa urmezi pasul XI.
Te opresti la pasul pasul X (daca esti un SRL-D) sau la pasul IX (daca esti un SRL).
Excelent articol! Foarte bine documentat.
Răspunde
La inregistrarea in scopuri de TVA trebuie adaugat faptul ca daca nu se desfasoara activitati la sediul social si nu exista nici sediu secundar/punct de lucru, atunci cei de la ANAF te resping automat. De aceea, atunci cand se infiinteaza firma este bine sa se declare la ONRC pe declaratia model 2/3 ca se desfasoara “activitati proprii de birou pt societate” la sediul social, ca sa se evite ceea ce spuneam mai sus.
Răspunde
Ea a răspuns:
Ianuarie 24th, 2012 ora 23:45
Buna Elly,
Multumesc pentru completare.
Asa este, un detaliu foarte important de altfel, dar care mi-a scapat.
Răspunde
Un articol foarte util. Multumesc!
Mi-ai usurat treaba de o mie de ori.
Răspunde
BUNA!
FOARTE CLAR ARTICOLUL.
Răspunde
BUNA!
MULTUMESC PT. INFORMATIILE CLARE.
Răspunde
SE POATE SA FIU DELGATA DE CATRE ADMINISTRATOR IN REZOLVAREA ACESTOR ACTE LEGATE DE INFIINTARE?
Răspunde
Buna,
Doresc sa deschid un SRL-D cu sediul social in apartamentul parintilor. Am inteles ca trebuie sa facem un contract de comodat dar intrebarea mea este apartamentul trebuie sa fie intabulat? Problema este ca actul de vanzare-cumparare este facut in 1995 iar legea cadastrului s-a dat undeva prin 1996.
Multumesc anticipat pentru eventualele lamuriri.
Răspunde
Sunt singurul baiat de pe aici
….multumesc fetelor!!! Un articol foarte util si foarte bine definit! O sa-l urmez in totalitate!
Răspunde
Buna, te felicit pt articol. Am vazut ca ultimul raspuns a fost in Decembrie. Imi poti spune pentru ce activitate ai infiintat firma si daca merita. Eu vreau sa infiintez o firma distributie produse cosmetice/import. Am dat search vis a vis de acest subiect si parerile sunt impartite. Multumesc!
Răspunde
Am deschis un SRL-D luna aceasta (august 2012) si mi-a fost foarte util acest ghid. Cateva mici completari (pentru ca intre timp s-a schimbat un pic procedura):
Pasul V: nu mai trebuie mers la ANAF pentru sediu; conform unui acord dintre acestia si Registrul Comertului (acord semnat in ianuarie 2012), Registrul se va ocupa si de aceasta procedura (adica va trimite actele la ANAF in locul vostru).
Pasul VI: nu am fost la notar si am economisit bani pentru acest punct. Cei de la Registrul Comertului mi-au pus la dispozitie un formular pe care l-am semnat de fata cu un reprezentant al lor. Idem pentru specimen semnaturi.
Si o mentiune: daca in apartamentul in care va fi sediul firmei mai exista o firma activa va trebui sa aduceti suplimentar o declaratie de nesuprapunere activitate autentificata la notar (mergeti la orice notar si vor sti despre ce este vorba). Costa aproximativ 60 – 70 ron in functie de notar. Conform legii intr-un apartament pot activa atatea firme cate camere sunt.
Răspunde
catalin a răspuns:
Septembrie 13th, 2012 ora 8:57
sunt interesat sa infiintez o socetate s.r.l. d si am auzitceva de genulca trebuie sa am 4angajati ,sti ceva este adevarat
Răspunde
Viorel a răspuns:
Ianuarie 8th, 2013 ora 21:29
Esti obligat sa ai minim 2 angajati doar daca primesti facilitatile (cei 10000 euro de exemplu). Mai esti obligat sa ai 1 angajat daca optezi sa platesti impozit pe venit dar asta e valabil si la un SRL normal. Daca optezi pentru impozit pe profit si nu aplici pentru niciuna dintre facilitati (10000 euro, garantarea unui credit de catre stat) atunci nu esti obligat sa ai vreun angajat. Poti ramane SRL-D chiar daca nu aplici pentru facilitatile respective
Stii tu ceva cu cei 4 angajati dar nu este o obligatie ci o facilitate: scutire de la plata anumitor taxe pentru pana la cel mult 4 angajati.
Citeste cu atentie OUG 6/2011 (referitoare la SRL-D). Este foarte clar explicat ce obligatii si ce facilitati ai.
Răspunde
eu doresc sa fac o micro intrebprindere problema este ca nu am avut firma niciodata si nu dispun de foarte multi bani incat a plati un consilier pentru a ma indruma care e cea mai buna varianta daca doreste sa ma ajute cineva cu sfaturi ii pot lasa nr de tel sau id (asta daca imi da voie cel ce detine forumul)
Răspunde
adi a răspuns:
Februarie 17th, 2013 ora 15:16
te ajut eu
Răspunde
Super articol!Avand in vedere ca am 21 de ani si nu stiam exact ce trebuie facut, a fost de MARE ajutor aerticolul!Sa intelec ca te costa c-am 300-400 lei firma daca esti tanar!230lei banca+50 lei notar + hartii copii legalizate etc 50 lei = 330 lei
Răspunde
Am o întrebare. Se poate face sediul firmei si intr-o casa de iglac?
Răspunde
Buna!
Ai putea sa imi spui ceva despre realizarea proiectului de infiintare a unei intreprinderi si anume despre: fructificarea oportunitatilor, studiul comercial ,studiul financiar si studiul juridic. Multumesc!
Răspunde
mam apucat de infiintat un srl-d si vreau sa stiu daca spatiu in care o sa deschid magazinul trebue sa fie neaparat cumpart.eu vreau sa inchiriez un spatiu unde sa deschid un magazin de imbracaminte incaltaminte.
Răspunde
Buna,
Foarte util articolul!Bravo!:)
Nu inteleg insa ceva. Din cate stiu, unul dintre beneficiile unui SRL-D este faptul ca nu ai cheltuielile de infiintare. Insa din cate vad…mai sus sunt trecute si aceste costuri. Cum se procedeaza?Nu platesti la ONRC daca spui ca va fi SRL-D sau iti returneaza banii cheltuiti AIPPMM-ul dupa ce e luata acolo societatea in evidenta?
Multumesc mult!
Răspunde
buna! fac parte dintr-o asociatie non-guvernamentala si am nevoie sa imi deschid un srl -d, trebuie ca toti membrii fondatori sa fie sub 35 de ani sau doar cel care va administra( deschide) srl-ul? Multumesc!!!
Răspunde
Foarte tare articolul! Te felicit pentru initiativa si asteptam completari la zi cu legea!
Răspunde
stau la tara si in curte as vrea sa deschid un magazin mixt si langa un bar. credeti ca as putea obtine de la stat finantarea de 10.000 euro? am 24 de ani ce pot sa fac pentru a obtine bani? multumesc anticipat
Răspunde
2900 ron mi-a cerut un “notar/avocat” sa imi faca actele astea si m-am razgandit (le fac singur) ms mult
Răspunde
haideti sa va dau exact costurile pt infiintare srl pt bucuresti: 80lei-rezervarea denumire firma,260lei-consiliere juridica daca doriti un ajutor sigur pt completarea exacta a dosarului,480lei-taxa deschide firma multe copiii xerox,200 lei-capitalul social minimul si rabdare pt urmatorul pas adik anaf….acusica am venit de aklo a si sa nu uitatii de timbre in valoare de 4 lei
Răspunde